FARKLI MATERYALLER ÜZERİNE DÜŞÜNELİM
Bu haftaki dersimizde bizi düşündüren, çözmeye heveslendiren, birçok beceriyi kazandırmaya yönelik tasarlanmış materyallerle bir çalışma yaptık. Sınıf arkadaşlarımızla bazı materyaller üzerinde farklı çözüm yolları üretmeye çalıştık. Tüm bunları yaparken sınıfça aktif olduğumuz, fikir alışverişinde bulunduğumuz bizim için aynı zamanda eğlenceli bir ortam oldu. Daha sonra bu materyallerin okul öncesi dönem çocukları için ne gibi yararları olabileceğini, bu materyallerden nasıl faydalanılacağını ve daha ne gibi şeyler ekleyerek farklı kazanımlar da sağlayabileceğimiz hakkında fikirlerimizi belirttik.
KIRMIZI BAŞLIKLI KIZ
ARILAR
Bu oyunun seviye seviye verilmesi çocuğun gelişim düzeyine göre ilerleme göstermesini sağlamaktadır. Biz bu materyalde oluşturulan şekildeki her bir parçadaki rakamlarının toplamının aynı olması ve aynı yapabilmek için fazla olan rakamı arı sembolüyle kapatmasıyla çocuğun matematiksel işlem becerilerini üst düzeye çıkarmayı hedeflemiştir. Bu materyal 8 yaş ve üzeri çocuklar için tasarlanmış olduğu için okul öncesi dönem çocuklarında hedefe ulaşılması zor olabilir ya da zaman alabilir. Ancak okul öncesi sınıfında böyle bir materyalin sunulması yanlış değildir bu materyali çocuklara sunmak erken matematik becerilerinin gelişimi açısından büyük önem taşıyabilir.
ARABA TASARLAYALIM
KIRMIZI BAŞLIKLI KIZ
Bu materyalde kırmızı başlıklı kızın evine en kısa mesafede ulaşabilmesi için farklı yollar bulması hedefleniyor. Bu da çocuklara mesafe ilişkisini kavramayı, uzak - yakın gibi kavramları öğretiyor. Ayrıca materyalin zemini olan tabaka sayesinde çocuklara parçaların yerlerini rahatça değiştirme fırsatı veriyor ve bu da çocuğun olası hata durumunda çocuğun hatasını düzeltebilmesine imkan sağlıyor. Son olarak materyalin zemininin bölmeli ve delikli olması çocuk için birtakım yönerge niteliği taşımaktadır.
ARILAR
ARABA TASARLAYALIM
Bu materyal mekansal algıyı geliştirmeyi amaçlamış. Böylece çocuğun oyunu oynarken şekilleri, modelleri yorumlamaya yöneltiyor ve kendi zihninde şekillerin planlanmasını sağlıyor. Materyal aynı zamanda parça-bütün ilişkisi gibi becerileri de geliştiriyor.
ŞATO
Bu materyal, üzerindeki çizgilerle ve deliklerle çocuğa ipuçları vermiş ancak öğretmen çocuğa bu ipuçlarıyla ilgili yönerge vermeden çocuğun bu oyunda kazanım sağlaması zor olabilir. Materyalin takmalı çıkarmalı olması da ince motor becerilerini destekleyici yönde olmuş.
HİKAYE KARTLARI
Bu kartlar birer hikaye kartları. Ön yüzlerinde hikayeleri oluşturan görseller yer almakta, arka yüzlerinde ise hikayenin kendisi yer almakta. Her bir hikayenin belli bir sayıda kartı bulunuyor ve bu kartlara hikaye oluş sırasına göre dizilmiş. Çocuğa hikayeyi oluşturan ilk kısmı okuduktan ve görseli gösterdikten sonra ikinci sırada hikayenin devamının nasıl olabileceği hakkında çocuğa tahmin yürütme fırsatı tanınıyor ve çocuktan ikinci kısmın görselini bulması isteniyor. Böylelikle hikayeyi tamamlamaya çalışıyoruz. Bu hikaye kartları çocuğa algoritmayı öğretiyor. Bir problemi çözmek için belirli yollar izlemesi gerektiğini, tahminde bulunmasını sağlıyor. Ayrıca çocuk farklı hikayelerle hem eğleniyor hem de belirli olayları sıralamayı öğreniyor. Örnek verecek olursak; yukarıda paylaştığımız görselde tavuğun nasıl ve ne şekilde dünyaya geldiğini, nasıl geliştiğini dört bölümle çocuğa aktarılmış ve çocuktan tavuğun gelişim sürecini sıralamasını istenmiştir.
YUMURTALAR
Bu küçük yumurtaları ortadan ikiye kırdığımızda içinden farklı şekiller ve farklı renkler ortaya çıkıyor. İlk olarak tamamen kapalı görünen yumurtalar çocukların dikkatini oldukça fazla çekebilir. Biliyoruz ki erken çocukluk döneminde çocuklar oldukça meraklı ve ilgilidirler. Birebir eşleme yapma becerisini geliştiren bu materyal, yumurtaların içinde gizli olan şekilleri ve renkleri eşleştirmeyi çocuklara öğretiyor. Ayrıca takma-çıkarma yaparak çocuklar ince motor becerilerini bu materyalle geliştirebilirler.
SAYI KARTLARI
Bu sayı kartları ile okul öncesi dönem çocuklarına basit toplama-çıkarma işlemleri öğretilebilir, pekiştirilebilir. Ayrıca bu sayı kartlarıyla çocuk bir sayının farklı oluşum şekillerini görebilir. Mesela yukarıda paylaştığımız görselde 10 sayısının iki farklı oluşum şekli veriliyor. bir tanesi 5+5, diğeri ise 6+4 şeklinde. Böylelikle çocuk bir sayının sadece bir oluşum şekli olmadığını görebilir. Bu kartların bir diğer amacı da çocuğun nesne-sayı ilişkisini kavramasını sağlamaktır. Her bir kartın diğer yüzünde belirtilen sayı değerinde farklı nesneler bulunmaktadır. Böylelikle çocuk sayıların gösterimini ve değerini daha iyi bir şekilde kavrayabilir.
MIKNATISLI GEOMETRİK ŞEKİLLER
Bu mıknatıslı nesneler sayesinde çocuk erken matematik becerisi kazanmak amaçlı her türlü oyun oynayabilir. Geometrik şekilleri eşleştirebilir(renklerine-şekillerine göre), bu geometrik şekillerle farklı nesneler elde etme fırsatı bulabilir. Böylelikle çocuk günlük hayatta karşılaştığı nesnelerin içinde hangi geometrik şekillerin bulunabileceğini kavrayabilir ya da hangi nesnenin hangi geometrik şekle benzediğini söyleyebilir. Ayrıca şekillerin mıknatıslı olması çocuğa kolaylık sağlayacaktır. İstediği yere yapıştırabilme ve istediği şekle benzetebilme imkanı bulacaktır.
Bu dersimizde bizim de eğlenceli vakit geçirmemizi sağlayan bu farklı materyaller hakkında siz de düşüncelerinizi bizimle paylaşabilirsiniz. Yorum kısmında paylaştığınız düşünceleriniz bizim için de çocuklara öğretilebilecek farklı beceriler olacaktır. :)
Yorumlar
Yorum Gönder